Anais do Congresso Anual da ABM


ISSN 2594-5327

65º Congresso ABM vol. 65, num.65 (2010)


Título

AN EPISTEMOLOGICAL BREAKTHROUGH TEACHING (AND LEARNING) PHASE DIAGRAMS AT THE FRESHMAN'S YEARS

UMA RUPTURA EPISTEMOLÓGICA ENSINANDO (E APRENDENDO) DIAGRAMAS DE FASES NO CICLO BÁSICO

DOI

10.5151/2594-5327-16452

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Resumo

It can be argued that knowledge of ''phase diagrams'' is a precondition to all materials science, since this tool is fundamental to understand and justify many of the process- microstructure-property relationships observed in the technology. Consequently, teaching phase diagrams assumes a prominent role in most undergraduate engineering courses. The present work identifies the set of beliefs associated with the knowledge of phase diagrams and discusses their impact on learning. The structure of three disciplines of the Materials Engineering undergraduate course at the Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, held up to the 5th semester, is analyzed, regarding their methodological aspects. Understanding the relational interdisciplinary connections help to identify how the main beliefs associated with phase diagrams are chronologically introduced to the students and to suggest a relevance order to this process resulting in a less traumatic experience (with a consequent gain in learning ability).

 

Pode-se argumentar que o conhecimento de “diagramas de fases” é fundamental para toda a ciência dos materiais, já que esta ferramenta é fundamental para justificar muitas das relações entre microestrutura, processo e propriedades na tecnologia. O ensino de diagramas de fases, assim, assume um papel preponderante na maioria dos cursos de graduação em engenharia. O presente trabalho identifica o conjunto de Crenças (Beliefs) associados ao conhecimento de diagramas de fases e discute seu impacto na aprendizagem. As estruturas de três disciplinas do núcleo introdutório (até o 5o semestre) do curso de Engenharia de Materiais da Escola Politécnica da USP são analisadas com respeito a seus aspectos metodológicos. A compreensão das relações interdisciplinares permite identificar como os principais saberes associados a diagramas de fases são introduzidos para os estudantes e sugere uma ordem de relevância para este processo, resultando em uma experiência menos traumática.

Palavras-chave

Engineering education; Materials science; Phase diagrams; Pedagogy.

Educação em engenharia; Ciência dos materiais; Diagramas de fases; Pedagogia.

Como citar

Schön, Cláudio Geraldo. AN EPISTEMOLOGICAL BREAKTHROUGH TEACHING (AND LEARNING) PHASE DIAGRAMS AT THE FRESHMAN'S YEARS , p. 2376-2384. In: 65º Congresso ABM, Rio de Janeiro, 2010.
ISSN: 2594-5327 , DOI 10.5151/2594-5327-16452