Título

CHARACTERIZATION OF THE FRICTION CONDITIONS IN THE FINISHING STANDS OF A HOT STRIP MILL

CARACTERIZAÇÃO DAS CONDIÇÕES DE FRICÇÃO NO TREM ACABADOR DE UM LAMINADOR DE TIRAS A QUENTE

DOI

10.5151/5463-5463-17555

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Resumo

The decrease in hot strength or even rolling load as strain increases in some stands of the finishing hot strip mill with no metallurgical reasons is a relatively common event. Apparently this fact is associated with modification in the tribological conditions between rolling stock and work roll surfaces due to unexpected interactions with scale. The aim of this work was to determine the values of the friction coefficient in the several stands of the finishing hot strip mill at Usiminas- Cubatão, as well to determine quantitative relationships between this coefficient and relevant process parameters, like strain degree and peripherical work roll speed.

 

Não é raro observar redução na resistência à deformação ou mesmo na carga sob níveis crescentes de deformação em algumas cadeiras do trem acabador do laminador de tiras a quente sem que haja razões metalúrgicas para o fato. Aparentemente esse fato está associado à modificação das condições de atrito no arco de contato decorrentes de interações inesperadas com a carepa. Este trabalho teve como objetivo determinar os valores de coeficiente de atrito no trem acabador do laminador de tiras a quente da Usiminas-Cubatão. Além disso, foram determinadas relações quantitativas entre esse coeficiente e parâmetros relevantes de processo, tais como grau de deformação e velocidade periférica dos cilindros de trabalho.

Palavras-chave

Hot strip rolling; Friction coefficient; Forward slip.

Laminação de tiras a quente; Coeficiente de atrito; Deslizamento a vante.

Como citar

Gorni, Antonio Augusto; Silva, Marcos Roberto Soares da. CHARACTERIZATION OF THE FRICTION CONDITIONS IN THE FINISHING STANDS OF A HOT STRIP MILL , p. 668-677. In: First International Brazil Conference on Tribology TriboBr-2010 and 2nd Internacional Tribology Symposium of IFToMM, Rio de Janeiro, 2010.
ISSN: - , DOI 10.5151/5463-5463-17555