Anais do Congresso Anual da ABM


ISSN 2594-5327

62º Congresso anual da ABM vol. 62, num.62 (2007)


Título

DESENVOLVIMENTO DE AÇOS COM MICROESTRUTURA CONTROLADA PARA RODAS AUTOMOTIVAS NA CST ARCELOR BRASIL

DEVELOPMENT OF STEELS WITH CONTROLLED MICROSTRUCTURE FOR AUTOMOTIVE WHEELS BY CST ARCELOR BRASIL

DOI

10.5151/2594-5327-0132

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Resumo

O segmento de autopeças é definido pela CST Arcelor Brasil como estratégico, sendo aços de alto valor agregado e com uma demanda cada vez maior. A partir do sucesso dos desenvolvimentos de aços para rodas pesadas (em geral com espessuras maiores que 5,0mm) e leves (espessuras menores que 5,0mm e maior rigor na superfície do material) na CST Arcelor Brasil que se iniciou em 2003 com a entrada em operação do laminador de tiras a quente; e, seguindo a tendência de um mercado cada vez mais exigente, partiu-se em 2005 para o desenvolvimento dos aços com controle da microestrutura para aplicação em rodas automotivas. Um grande desafio no desenvolvimento destes aços é o de atender não somente às propriedades mecânicas exigidas pelo mercado com a microestrutura desejada, mas também aos demais requisitos de aços para rodas leves, como planicidade e superfície. Resultados preliminares tanto na CST quanto no cliente mostram que os desafios estão sendo superados com sucesso.

 

CST Arcelor Brasil defines the autoparts segment as strategic, since it uses steels of high aggregate value and shows a fast growing demand. The successful development of steel for heavy wheels (generally featuring thicknesses above 5.0mm) and light wheels (thicknesses below 5.0 mm and a stronger material surface) that started taking place at CST Arcelor Brasil in 2003, when the hot strip mill started operating, as well as the need to follow the trend of a every time more demanding market, made the company launch the development of steels with microstructure control for applications in automotive wheels in 2005. One of the main challenges in developing these steels is not only to meet the mechanical properties required by the market regarding the desired microstructure, but also to satisfy the additional requirements of steels used for light wheels, which include flatness and surface features. However, preliminary results both at CST and with customers show that the challenges have been met successfully.

Palavras-chave

Rodas; Aços com microestrutura controlada; Ferrita-bainita; Ferrita- martensita.

CST Arcelor Brasil defines the autoparts segment as strategic, since it uses steels of high aggregate value and shows a fast growing demand. The successful development of steel for heavy wheels (generally featuring thicknesses above 5.0mm) and light wheels (thicknesses below 5.0 mm and a stronger material surface) th, when the hot strip mill started operating, as well as the need to follow the trend of a every time more demanding market, made the company launch the development of steels with microstructure control for applications in automotive wheels in 2005. One of the main challenges in developing these steels is not only to meet the mechanical properties required by the market regardi, but also to satisfy the additional requirements of steels used for light wheels, which include flatness and surface features. However, preliminary results both at CST and with customers show that the challenges have been met successfully.

Como citar

Santana, Vanessa Gomes; Martins, Charles de Abreu; Porto, Ricardo; Bellon, Júlio Cezar; Carvalho, Renato Diniz; Godefroid, Leonardo Barbosa. DESENVOLVIMENTO DE AÇOS COM MICROESTRUTURA CONTROLADA PARA RODAS AUTOMOTIVAS NA CST ARCELOR BRASIL , p. 1195-1202. In: 62º Congresso anual da ABM, Vitória, 2007.
ISSN: 2594-5327 , DOI 10.5151/2594-5327-0132