Título

THE EFFECT OF ENGINEERED SURFACE ON THE WEAR PROCESSES AND FRICTION DURING RING COMPRESSION TEST

EFEITO DE SUPERFÍCIES ENGENHEIRADAS NO DESGASTE E ATRITO DURANTE ENSAIO DE COMPRESSÃO DO ANEL

DOI

10.5151/5463-5463-17276

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Resumo

This work aims to study the effect of engineered surfaces on wear and friction of AISI H13 steel tools under tribological condition similar to a mechanical working process. Ring tests were performed under controlled conditions. Results allowed to state that wear mechanism is as follow: (i) formation of junction points, (ii) plastic deformation and (iii) rupture of junction points (material transference from the ring to the tool). Wear intensity is lowered when engineered surfaces are applied given that grooves play the role of mechanical interlock to sliding. On the other hand, engineered surface promote increased friction coefficient.

 

O presente trabalho teve como objetivo estudar o efeito da topografia no desgaste e atrito de ferramentas de aço AISI H13, submetidas a condições tribológicas semelhantes à de um processo de conformação mecânica e foi conduzido em condições laboratoriais por meio do ensaio de compressão do anel. Os resultados permitiram concluir que o mecanismo de desgaste é formação de junção, deformação plástica do ponto de junção resultando na transferência de material do anel (contra-corpo) para a ferramenta (corpo) e a intensidade do desgaste é reduzida devido às características topográficas que atuam como obstáculos dificultando o deslizamento entre as superfícies de contato ferramenta/anel. Por outro lado, esta redução no deslizamento imposto pelas características topográficas resultou num aumento do coeficiente de atrito.

Palavras-chave

Tribology; Engineered surface; Sliding wear; Adhesion; Friction coefficient; Metal forming.

Tribologia; Superfície engenheirada; Desgaste por deslizamento; Adesão; Coeficiente de atrito; Conformação mecânica.

Como citar

Leite, Mario Vitor; Serantoni, Claudia Regina; Sinatora, Amilton. THE EFFECT OF ENGINEERED SURFACE ON THE WEAR PROCESSES AND FRICTION DURING RING COMPRESSION TEST , p. 399-409. In: First International Brazil Conference on Tribology TriboBr-2010 and 2nd Internacional Tribology Symposium of IFToMM, Rio de Janeiro, 2010.
ISSN: - , DOI 10.5151/5463-5463-17276