ISSN 2594-5327
62º Congresso anual da ABM — vol. 62, num.62 (2007)
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Resumo
Os dois principais motivos para o uso de aços de alta resistência e baixa liga (ARBL) na indústria automobilística é a economia de combustível, em função da redução de peso das partes do veículo e a melhoria no desempenho da segurança, que é determinada pela espessura de projeto do material. Este trabalho relata o desenvolvimento da qualidade DIN EN 10268 (Cold-rolled flat products made of high yield strength micro-alloyed steels for cold forming), laminado a frio, na Companhia Siderúrgica Paulista – COSIPA, em dois graus: H240LA e H360LA, com Nb+Ti+V < 0,22%.
Two major drivers for the use of HSLA steels in the automotive industry is fuel efficiency, mainly a function of weight of steel parts, and increased safety perfomance, which, in turn, is controlled by gauge and design. This contribution reports the development in Companhia Siderúrgica Paulista – COSIPA of cold rolled structural quality DIN EN 10268 - Cold-rolled flat products made of high yield strength micro-alloyed steels for cold forming, for two degree, H240LA and H360LA, with Nb+Ti+V<0.22%.
Palavras-chave
Aço ARBL; Indústria automobilística; Aço plano microligado; DIN EN 10268.
HSLA steels; Automotive industry; Microalloyed sheet steel; DIN EN 10268.
Como citar
Magnabosco, Antonio Sergio;
Morais, Willy Ank de.
DESENVOLVIMENTO DA QUALIDADE DIN EN 10268 Graus H240LA E H360LA NA COSIPA
,
p. 1203-1214.
In: 62º Congresso anual da ABM,
Vitória,
2007.
ISSN: 2594-5327
, DOI 10.5151/2594-5327-0133