Anais do Congresso Anual da ABM


ISSN 2594-5327

63º Congresso Anual da ABM vol. 63, num.63 (2008)


Título

A RESPONSABILIDADE SOCIAL COMO ESTRATÉGIA MERCADOLÓGICA NA OBTENÇÃO DE UM DIFERENCIAL COMPETITIVO: o Caso Gerdau

THE SOCIAL RESPONSIBILITY AS MARKETING STRATEGY IN THE ATTAINMENT OF A COMPETITIVE DIFFERENTIAL: THE CASE GERDAU

DOI

10.5151/2594-5327-0228

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Resumo

Num cenário em que a sociedade tem exigido uma maior interação entre governantes e empresas com intuito de minimizar a desigualdade socioeconômica, surge a responsabilidade social como valor permanente, tornando elementos determinantes na nova conduta das empresas que tendem a valorizar a prática de ações sociais, incorporando-as à sua gestão de negócios. Com isso, as empresas visam investir em ações sociais acarretando em benefícios a favor da sociedade. Isso para algumas, representa uma oportunidade estratégica de obter o fortalecimento da sua imagem e/ou a possibilidade de obter um diferencial competitivo, ou seja, ações de responsabilidade social podem significar também vantagem competitiva no mercado. Nesse contexto, o trabalho analisou a adoção da responsabilidade social como estratégia para se obter um diferencial competitivo numa organização. Para tanto, realizou pesquisa bibliográfica exploratória aliada a um estudo de caso sobre o Grupo Gerdau. No qual verificou-se que, o Grupo Gerdau adota a responsabilidade social como estratégia para obter um diferencial competitivo, pois sua atuação está norteada pela busca permanente de excelência, tanto nos negócios como na relação com o meio ambiente e a sociedade.

 

In a scene where the society has demanded a bigger interaction between governing and companies with intention to minimize the socioeconômica inaquality, the social responsibility appears as permanent value, becoming determinative elements in the new behavior of the companies that tend to value the practical one of social actions, incorporating them it its management business-oriented. With this, the companies aim at to invest in social actions causing benefits in favor of the society. This for some, represents a strategical chance to get the fortalecimento of its image and/or the possibility to get a competitive differential, or either, social action for damages can also mean competitive advantage in the market. In this context, the work analyzed the adoption of the social responsibility as strategy to get a competitive differential in an organization. For in such a way, it carried through allied exploratória bibliographical research to a case study on the Gerdau Group. In which it was verified that, the Gerdau Group adopts the social responsibility as strategy to get a competitive differential, therefore its performance is guided by the permanent search of excellency, as much in the businesses as in the relation with the environment and the society.

Palavras-chave

Responsabilidade social; Estratégia; Diferencial competitivo.

Social responsibility; Strategy; Competitive differential.

Como citar

Santos, Cleomar Antônio dos; Santos, Vilma da Silva; Quintairos, Paulo César Ribeiro; Oliveira, Edson Aparecida de Araújo Querido. A RESPONSABILIDADE SOCIAL COMO ESTRATÉGIA MERCADOLÓGICA NA OBTENÇÃO DE UM DIFERENCIAL COMPETITIVO: o Caso Gerdau , p. 2105-2114. In: 63º Congresso Anual da ABM, Santos - SP, 2008.
ISSN: 2594-5327 , DOI 10.5151/2594-5327-0228