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Proceedings of the National Meeting of Metallurgical, Materials and Mining


ISSN 2594-4711

Title

CARACTERIZAÇÃO QUÍMICA E MICROESTRUTURAL DE TRILHOS FERROVIÁRIOS TR-68 NOVOS E EM SERVIÇO

CHEMICAL AND MICROSTRUCTURAL CHARACTERIZATION OF NEW AND IN-SERVICE TR-68 RAILWAY RAILS

Authorship

DOI

10.5151/2594-4711-42793

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Abstract

Os trilhos ferroviários são componentes críticos no transporte de cargas pesadas, onde a integridade estrutural determina segurança e eficiência operacional. Este trabalho realizou uma caracterização comparativa entre a composição química e a microestrutura de trilhos ferroviários TR-68 novos e em serviço, com objetivo de identificar as alterações microestruturais decorrentes da operação e seu impacto no desempenho. As amostras foram extraídas das regiões do boleto e da solda aluminotérmica, submetidas à análise química via espectrometria de emissão óptica (OES) e à caracterização microestrutural por microscopia óptica. Ambos os trilhos apresentaram composição típica de aços hipereutetóides. Entretanto, o trilho usado apresentou aumento nos teores de C, Mn e Si, sugerindo encruamento. A análise microestrutural revelou deformações plásticas, trincas intergranulares e esferoidização da cementita na Zona Termicamente Afetada (ZTA), indicando degradação microestrutural. Conclui-se que, apesar da estabilidade da composição química, o uso prolongado compromete significativamente a integridade dos trilhos, reforçando a importância de estratégias de monitoramento e manutenção preventiva.

 

RAILWAY RAILS ARE CRITICAL COMPONENTS IN THE TRANSPORTATION OF HEAVY LOADS, WHERE STRUCTURAL INTEGRITY DIRECTLY INFLUENCES OPERATIONAL SAFETY AND EFFICIENCY. THIS STUDY CARRIED OUT A DETAILED COMPARATIVE CHARACTERIZATION OF THE CHEMICAL COMPOSITION AND MICROSTRUCTURE OF NEW AND IN-SERVICE TR-68 RAILS, AIMING TO IDENTIFY MICROSTRUCTURAL CHANGES RESULTING FROM LONG-TERM USE AND THEIR IMPACT ON PERFORMANCE. SAMPLES WERE TAKEN FROM THE GAUGE CORNER AND THE ALUMINOTHERMIC WELD ZONE, THEN SUBJECTED TO CHEMICAL ANALYSIS THROUGH OPTICAL EMISSION SPECTROMETRY (OES) AND MICROSTRUCTURAL EXAMINATION USING OPTICAL MICROSCOPY. BOTH RAILS EXHIBITED A TYPICAL HYPEREUTECTOID STEEL COMPOSITION. HOWEVER, THE USED RAIL SHOWED INCREASED LEVELS OF CARBON, MANGANESE, AND SILICON, INDICATING STRAIN HARDENING. MICROSTRUCTURAL ANALYSIS REVEALED PLASTIC DEFORMATION, INTERGRANULAR CRACKING, AND CEMENTITE SPHEROIDIZATION IN THE HEAT AFFECTED ZONE (HAZ), POINTING TO PROGRESSIVE MICROSTRUCTURAL DEGRADATION. IT IS CONCLUDED THAT, ALTHOUGH THE CHEMICAL COMPOSITION REMAINS STABLE, PROLONGED SERVICE SIGNIFICANTLY COMPROMISES RAIL INTEGRITY, EMPHASIZING THE NEED FOR CONTINUOUS MONITORING AND PREVENTIVE MAINTENANCE STRATEGIES.

Keywords

Trilho, Caracterização, Microestrutura, Desgaste.

Rail, Characterization, Microstructure, Wear

How to cite

Silva, Victor Henrique da Costa; Morais, Silmara da Conceição; Meireles, Lailson Souza; Marques, Luane Luiza Pereira; Daniel, Brenda Thayssa Figueira; Medeiros, Amanda Lucena de; Costa, Deibson Silva da. CARACTERIZAÇÃO QUÍMICA E MICROESTRUTURAL DE TRILHOS FERROVIÁRIOS TR-68 NOVOS E EM SERVIÇO, p. 779-787. In: 23nd Enemet - National Meeting of Metallurgical, Materials and Mining Engineering Students, São Paulo, Brasil, 2025.
ISSN: 2594-4711, DOI 10.5151/2594-4711-42793