Proceedings of ABM Annual Congress


ISSN 2594-5327

77º Congresso Anual da ABM - Internacional vol. 77, num.77 (2024)


Title

DESGASTE ABRASIVO DE BORRACHAS DE CORREIAS TRANSPORTADORAS DE MINÉRIO DE FERRO: APLICAÇÃO DO ENSAIO RODA DE BORRACHA PARA RANQUEAR PRODUTOS DISPONÍVEIS NO MERCADO

ABRASIVE WEAR OF IRON ORE CONVEYOR BELT RUBBERS: APPLICATION OF THE DRY SAND RUBBER WHEEL TEST TO RANK PRODUCTS AVAILABLE ON THE MARKET

DOI

10.5151/2594-5327-41401

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Abstract

AS CORREIAS TRANSPORTADORAS SãO ELEMENTOS FUNDAMENTAIS PARA O TRANSPORTE DE MINéRIOS DE FERRO, SENDO ESSENCIAIS PARA O FUNCIONAMENTO ADEQUADO DO SISTEMA. O ENSAIO MAIS UTILIZADO PARA AVALIAR O DESGASTE ABRASIVO DAS CORREIAS é O PINO-TAMBOR, QUE ENVOLVE UM PROCESSO DE ABRASãO A DOIS CORPOS. ENTRETANTO, ESTE ESTUDO PROPõE QUE O DESGASTE ABRASIVO CAUSADO PELO MINéRIO DE FERRO NAS CORREIAS ESTá MAIS PRóXIMO DO DESGASTE DE ABRASãO A TRêS CORPOS. DIANTE DESSA PERSPECTIVA, IDENTIFICA-SE UMA LACUNA NA LITERATURA EM RELAçãO à AVALIAçãO DO DESGASTE ABRASIVO DAS CORREIAS POR MEIO DE ENSAIOS COM ABRASãO A TRêS CORPOS. PARA ABORDAR ESSA LACUNA, O PROBLEMA DE PESQUISA DESTE ESTUDO é: QUAIS SãO AS CORREIAS TRANSPORTADORAS DE MINéRIO DE FERRO MAIS RESISTENTES à ABRASãO DISPONíVEIS NO MERCADO? PARA RESPONDER A ESSE PROBLEMA DE PESQUISA, ESTE TRABALHO TEM COMO OBJETIVO PRINCIPAL AVALIAR A APLICAçãO DO ENSAIO RODA DE BORRACHA COM UMA METODOLOGIA ADAPTADA DA NORMA ASTM G65 PARA RANQUEAR A RESISTêNCIA AO DESGASTE DAS BORRACHAS. ALéM DISSO, SELECIONAR UMA METODOLOGIA PARA DIFERENTES CONDIçõES DE SEVERIDADE DE ENSAIO. QUATRO BORRACHAS CORREIAS (A, B, C E D) FORAM TESTADAS EM TRêS CONDIçõES DE CARGA NORMAL OU SEVERIDADE: ALTA (70 N), MéDIA (45 N) E BAIXA (13 N). OS RESULTADOS INDICARAM QUE A CARGA NORMAL DE 70 N FOI A MAIS EFICAZ PARA CLASSIFICAR AS BORRACHAS. A BORRACHA B APRESENTOU O PIOR DESEMPENHO EM TERMOS DE PERDA DE MASSA E FOI A úNICA NA QUAL NãO FORAM OBSERVADAS ONDAS DE SCHALLAMACH. AS DEMAIS BORRACHAS TIVERAM DESEMPENHO SUPERIOR, COM COMPORTAMENTOS SEMELHANTES ENTRE ELAS.

 

CONVEYOR BELTS ARE FUNDAMENTAL ELEMENTS IN THE TRANSPORT OF IRON ORE AND ARE ESSENTIAL FOR THE SYSTEM TO FUNCTION PROPERLY. THE MOST WIDELY USED TEST FOR ASSESSING ABRASIVE WEAR ON BELTS IS THE PIN-DRUM, WHICH INVOLVES A TWO-BODY ABRASION PROCESS. HOWEVER, THIS STUDY PROPOSES THAT THE ABRASIVE WEAR CAUSED BY IRON ORE ON CONVEYOR BELT RUBBERSS IS A THREE-BODY ABRASION PROCESS. FROM THIS PERSPECTIVE, THERE IS A GAP IN THE LITERATURE REGARDING THE ASSESSMENT OF ABRASIVE WEAR ON CONVEYOR BELT RUBBERS USING THREE-BODY ABRASION TESTS. TO ADDRESS THIS GAP, THE RESEARCH PROBLEM OF THIS STUDY WAS: WHAT ARE THE MOST ABRASION-RESISTANT IRON ORE CONVEYOR BELT RUBBERS AVAILABLE ON THE MARKET? TO ANSWER THIS RESEARCH PROBLEM, THE MAIN OBJECTIVE OF THIS WORK WAS TO EVALUATE THE APPLICATION OF THE DRY SAND RUBBER WHEEL TEST WITH A METHODOLOGY ADAPTED FROM ASTM G65 STANDARD FOR RANKING RUBBERS. FURTHERMORE, TO SELECT A METHODOLOGY FOR DIFFERENT TEST SEVERITY CONDITIONS. FOUR CONVEYOR BELT RUBBERS (A, B, C AND D) WERE TESTED IN THREE SEVERITY OR NORMAL LOAD CONDITIONS: HIGH (70 N), MEDIUM (45 N) AND LOW (13 N). THE RESULTS INDICATED THAT THE CONDITION OF 70 N WAS THE MOST EFFECTIVE FOR RANKING THE RUBBERS BEHAVIOR. B RUBBER SHOWED THE WORST PERFORMANCE IN TERMS OF MASS LOSS AND WAS THE ONLY ONE ON WHICH NO SCHALLAMACH WAVES WERE OBSERVED. THE OTHER RUBBERS PERFORMED BETTER, WITH A SIMILAR BEHAVIOR BETWEEN THEM.

Keywords

Transportador de correia; Borracha; Desgaste abrasivo; Roda de borracha.

Conveyor belt rubber; Dry sand rubber wheel test; Abrasive wear; ASTM G65.

How to refer

PINTO, LEANDRO MOREIRA; PENAGOS, JOSE JIMMY; NINS, BÁRBARA DINIZ; COSTA, RAFAEL NUNES; FALQUETO, PATRICK AMARAL; VIÁFARA, CRISTIAN CAMILO; COSTA, ADILSON RODRIGUES DA; PINTO, MARIA APARECIDA. DESGASTE ABRASIVO DE BORRACHAS DE CORREIAS TRANSPORTADORAS DE MINÉRIO DE FERRO: APLICAÇÃO DO ENSAIO RODA DE BORRACHA PARA RANQUEAR PRODUTOS DISPONÍVEIS NO MERCADO , p. 3251-3262. In: 77º Congresso Anual da ABM - Internacional, São Paulo, Brasil, 2024.
ISSN: 2594-5327 , DOI 10.5151/2594-5327-41401