Proceedings of ABM Annual Congress


ISSN 2594-5327

75° Congresso Anual da ABM vol. 75, num.75 (2022)


Title

ESTUDO PARA REDUÇÃO DE CUSTOS COM AQUISIÇÃO DE MATERIAIS DE DESGASTE DO SISTEMA DE FRENAGEM DE EQUIPAMENTOS FORA DE ESTRADA.

STUDY TO REDUCE COSTS WITH THE ACQUISITION OF WEAR MATERIALS FROM THE BRAKING SYSTEM OF OFF-ROAD EQUIPMENT.

DOI

10.5151/2594-5327-34319

Downloads

Abstract

PERANTE A ATUAL CONJUNTURA DO SETOR DE MINERAÇÃO, COM ALTO VALOR AGREGADO DO MINÉRIO DE FERRO É NECESSÁRIO AUMENTAR A PRODUTIVIDADE, EVITAR DESPERDÍCIOS E CRIAR MECANISMOS QUE PERMITAM EXTRAIR O POTENCIAL MÁXIMO DOS ATIVOS SEM COLOCÁ-LOS EM RISCO, MANTENDO A RESPONSABILIDADE SOCIOAMBIENTAL. POR MEIO DESTA VISÃO, APÓS ESTUDO DOS MAIORES GASTOS COM A SUBSTITUIÇÃO DOS ELEMENTOS DE FRICÇÃO DO SISTEMA DE FREIOS DOS EQUIPAMENTOS FORA DE ESTRADA, DEU-SE INÍCIO A ESTE TRABALHO EM QUE SE DETERMINOU QUAIS OS MATERIAIS DE MELHOR CUSTO BENEFÍCIO PARA NOSSA OPERAÇÃO. SENDO ASSIM, QUATRO TIPOS DIFERENTES CONJUNTOS DE FRICÇÃO USADOS EM SISTEMA DE FREIO DE CAMINHÕES FORA DE ESTRADA, DE DIFERENTES FABRICANTES, FORAM TESTADOS QUANTO A SUA RESISTÊNCIA AO DESGASTE A FIM DE ESTIMAR QUAIS DOS CONJUNTOS POSSUEM MAIOR DURABILIDADE EM CAMPO. PARA ISTO, OS MATERIAIS FORAM ENSAIADOS EM TRIBÔMETRO NA CONFIGURAÇÃO PINO SOBRE DISCO, ONDE COMO PINO USOU-SE A PLACA DE AÇO E COMO DISCO, O DISCO DE FRICÇÃO. O DESGASTE DA TRILHA FOI MENSURADO, APÓS O TESTE, POR MEIO DE MICROSCOPIA CONFOCAL. POR FIM, OS RESULTADOS DO DESGASTE E O COEFICIENTE DE ATRITO DOS MATERIAIS FORAM AVALIADOS E COMPARADOS PARA DETERMINAR O MATERIAL DE MELHOR CUSTO BENEFICIO PARA A OPERAÇÃO.

 

IN VIEW OF THE CURRENT SITUATION IN THE MINING SECTOR, WITH HIGH ADDED VALUE OF IRON ORE, IT IS NECESSARY TO INCREASE PRODUCTIVITY, AVOID WASTE AND CREATE MECHANISMS THAT OBTAIN THE MAXIMUM POTENTIAL OF ASSETS WITHOUT DEFINING THEM AT RISK, MAINTAINING SOCIO-ENVIRONMENTAL RESPONSIBILITY. THROUGH THIS VISION, AFTER STUDYING THE BIGGEST EXPENSES WITH REPLACING THE FRICTION ELEMENTS OF THE BRAKE SYSTEM OF THE EQUIPMENT FOR THE ROAD, THIS WORK BEGAN IN WHICH IT WAS DETERMINED WHICH MATERIALS ARE THE MOST COST EFFECTIVE FOR OUR OPERATION. THUS, FOUR DIFFERENT TYPES OF FRICTION SETS USED IN TRUCK BRAKE SYSTEMS FOR THE ROAD, FROM DIFFERENT MANUFACTURERS, WERE TESTED FOR WEAR RESISTANCE IN ORDER TO ESTIMATE WHICH OF THE SETS HAVE GREATER DURABILITY IN THE FIELD. FOR THIS, THE MATERIALS WERE TESTED IN A TRIBOMETER IN THE PIN-TO-DISC CONFIGURATION, WHERE THE PIN IS THE STEEL PLATE AND AS A DISC, OR FRICTION DISC. TRACK WEAR WAS MEASURED AFTER THE TEST USING CONFOCAL MICROSCOPY. FINALLY, THE WEAR RESULTS AND THE FRICTION COEFFICIENT OF THE MATERIALS WERE EXTRACTED AND COMPARED TO DETERMINE THE MOST COST-EFFECTIVE MATERIAL FOR AN OPERATION.

Keywords

Pino-sobre-disco; Desgaste em sistemas de freios; Atrito em sistemas de freio; Ensaio de desgaste ac

Pin-on-disk; Wear on brake systems; Friction in brake systems; Accelerated wear test on brakes.

How to refer

Meira, Victor Gabriel Carvalho. ESTUDO PARA REDUÇÃO DE CUSTOS COM AQUISIÇÃO DE MATERIAIS DE DESGASTE DO SISTEMA DE FRENAGEM DE EQUIPAMENTOS FORA DE ESTRADA. , p. 1181-1190. In: 75° Congresso Anual da ABM, São Paulo, 2022.
ISSN: 2594-5327 , DOI 10.5151/2594-5327-34319