Proceedings of the Ironmaking, Iron Ore and Agglomeration Seminars


ISSN 2594-357X

21° Simpósio de Mineração vol. 21, num.21 (2022)


Title

MARKETING SOCIAL COMO FATOR DE COMPETITIVIDADE NUMA EMPRESA DE MINERAÇÃO

SOCIAL MARKETING AS A COMPETITIVENESS FACTOR IN A MINING COMPANY

DOI

10.5151/2594-357X-34470

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Abstract

JÁ ALGUNS ANOS QUE AS EMPRESAS ESTÃO BUSCANDO E TRABALHANDO COM ALGUMAS SITUAÇÕES QUE ULTRAPASSAM OS LIMITES DOS SEUS NEGÓCIOS. QUESTÕES SOCIAIS, AMBIENTAIS E ÉTICAS TÊM LEVADO ESSAS COMPANHIAS A BUSCAR FORMAS MAIS RACIONAIS E POLITICAMENTE CORRETAS PARA SOLUCIONAR POSSÍVEIS CONFLITOS E, PRINCIPALMENTE, CONQUISTAR VANTAGENS PERANTE AOS SEUS CONCORRENTES E CLIENTES. DESTA FORMA SURGE A SUSTENTABILIDADE E CONSIGO NOVOS CONCEITOS QUE SÃO INTRODUZIDOS, TAIS COMO, RESPONSABILIDADE SOCIAL, INCLUSÃO SOCIAL E MARKETING SOCIAL. OBJETIVANDO VERIFICAR A PERCEPÇÃO COLETIVA SOBRE O MARKETING SOCIAL COMO UM DIFERENCIAL COMPETITIVO PARA UMA EMPRESA DE MINERAÇÃO, REALIZOU-SE UMA PESQUISA COM ABORDAGEM QUALI-QUANTITATIVA, DE CUNHO EXPLORATÓRIO E DESCRITIVO, AONDE FOI USADO O MÉTODO ESTUDO DE CASO. O MARKETING SOCIAL PODE SER VISTO COMO UM DIFERENCIAL COMPETITIVO QUE VISA FAVORECER A ORGANIZAÇÃO E SUA IMAGEM PERANTE SEUS STAKEHOLDERS, JÁ A RESPONSABILIDADE SOCIAL É A FORMA DE GESTÃO QUE SE DEFINE PELA RELAÇÃO ÉTICA E TRANSPARENTE DA EMPRESA COM TODOS OS PÚBLICOS COM OS QUAIS ELA SE RELACIONA E PELO ESTABELECIMENTO DE METAS EMPRESARIAIS QUE IMPULSIONAM O DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL DA SOCIEDADE. A INCLUSÃO SOCIAL OFERECE OPORTUNIDADES IGUAIS DE ACESSO A BENS E SERVIÇOS A TODOS. OS RESULTADOS EVIDENCIAM QUE AS PESSOAS AINDA NÃO CONSEGUEM VISUALIZAR O USO DO MARKETING SOCIAL COMO UM DIFERENCIAL COMPETITIVO E QUE AS COMPANHIAS MINERADORAS TÊM USADO ESSE CONCEITO DE FORMA BEM LIMITADA

 

FOR SOME YEARS NOW, COMPANIES HAVE BEEN LOOKING FOR AND WORKING WITH SOME SITUATIONS THAT EXCEED THE LIMITS OF THEIR BUSINESS. SOCIAL, ENVIRONMENTAL AND ETHICAL ISSUES HAVE LED THESE COMPANIES TO SEEK MORE RATIONAL AND POLITICALLY CORRECT WAYS TO RESOLVE POSSIBLE CONFLICTS AND, ABOVE ALL, TO GAIN ADVANTAGES BEFORE THEIR COMPETITORS AND CUSTOMERS. IN THIS WAY, SUSTAINABILITY ARISES AND WITH IT NEW CONCEPTS ARE INTRODUCED, SUCH AS SOCIAL RESPONSIBILITY, SOCIAL INCLUSION AND SOCIAL MARKETING. AIMING TO VERIFY THE COLLECTIVE PERCEPTION ABOUT SOCIAL MARKETING AS A COMPETITIVE DIFFERENTIAL FOR A MINING COMPANY, A RESEARCH WAS CARRIED OUT WITH A QUALITATIVE AND QUANTITATIVE APPROACH, OF AN EXPLORATORY AND DESCRIPTIVE NATURE, USING THE CASE STUDY METHOD. SOCIAL MARKETING CAN BE SEEN AS A COMPETITIVE DIFFERENTIAL THAT AIMS TO FAVOR THE ORGANIZATION AND ITS IMAGE BEFORE ITS STAKEHOLDERS, WHEREAS SOCIAL RESPONSIBILITY IS THE FORM OF MANAGEMENT THAT IS DEFINED BY THE COMPANY'S ETHICAL AND TRANSPARENT RELATIONSHIP WITH ALL THE AUDIENCES WITH WHICH IT IS INVOLVED. RELATIONSHIPS AND THE ESTABLISHMENT OF BUSINESS GOALS THAT DRIVE THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF SOCIETY. SOCIAL INCLUSION OFFERS EQUAL OPPORTUNITIES FOR EVERYONE TO ACCESS GOODS AND SERVICES. THE RESULTS SHOW THAT PEOPLE ARE STILL UNABLE TO SEE THE USE OF SOCIAL MARKETING AS A COMPETITIVE ADVANTAGE AND THAT MINING COMPANIES HAVE USED THIS CONCEPT IN A VERY LIMITED WAY

Keywords

MARKETING SOCIAL; RESPONSABILIDADE SOCIAL; INCLUSÃO SOCIAL

SOCIAL MARKETING; SOCIAL RESPONSABILITY; SOCIAL INCLUSION

How to refer

Alves, Jadir Pedro. MARKETING SOCIAL COMO FATOR DE COMPETITIVIDADE NUMA EMPRESA DE MINERAÇÃO , p. 152-166. In: 21° Simpósio de Mineração, São Paulo, 2022.
ISSN: 2594-357X , DOI 10.5151/2594-357X-34470