ISSN 2594-360X
42st Seminar on Logistics, Procurement and PCP — Vol. 42, Num. 42 (2025)
Title
Authorship
DOI
Downloads
Abstract
Este artigo apresenta a aplicação de uma abordagem analítica para reduzir o tempo de permanência de vagões no Terminal Ferroviário de Ponta da Madeira, um dos maiores polos logísticos de exportação de minério de ferro do mundo. O terminal enfrenta o desafio de aumentar sua eficiência operacional diante do crescimento da demanda e da complexidade das operações. O problema foi identificado com base em dados históricos, e a meta foi definida a partir do tempo médio de permanência dos vagões. Os processos foram mapeados com o uso de fluxogramas, análise de Pareto, gráficos de controle, boxplots e histogramas. As principais causas de ineficiência foram organizadas em um diagrama de causa e efeito, priorizadas por meio de análise estatística. Após a validação das causas críticas, testes piloto foram realizados e um plano de ação foi implementado. O projeto resultou na redução de 1,10 horas no tempo médio de permanência e em ganhos financeiros realizados de R$ 10.042.150. A projeção de ganhos reais e potenciais para um ano é de R$ 36.480.343, consolidando um novo patamar de eficiência logística no terminal.
THIS ARTICLE PRESENTS THE APPLICATION OF AN ANALYTICAL APPROACH TO REDUCE THE DWELL TIME OF RAILCARS AT THE PONTA DA MADEIRA RAILWAY TERMINAL, ONE OF THE LARGEST IRON ORE EXPORT LOGISTICS HUBS IN THE WORLD. THE TERMINAL FACES THE CHALLENGE OF INCREASING ITS OPERATIONAL EFFICIENCY IN THE FACE OF GROWING DEMAND AND OPERATIONAL COMPLEXITY. THE PROBLEM WAS IDENTIFIED BASED ON HISTORICAL DATA, AND THE TARGET WAS DEFINED USING THE AVERAGE DWELL TIME OF THE RAILCARS. THE PROCESSES WERE MAPPED USING FLOWCHARTS, PARETO ANALYSIS, CONTROL CHARTS, BOXPLOTS, AND HISTOGRAMS. THE MAIN CAUSES OF INEFFICIENCY WERE ORGANIZED IN A CAUSE-AND-EFFECT DIAGRAM AND PRIORITIZED THROUGH STATISTICAL ANALYSIS. AFTER VALIDATING THE CRITICAL CAUSES, PILOT TESTS WERE CONDUCTED, AND AN ACTION PLAN WAS IMPLEMENTED. THE PROJECT RESULTED IN A REDUCTION OF 1.10 HOURS IN THE AVERAGE DWELL TIME AND GENERATED REALIZED FINANCIAL GAINS OF R$ 10,042,150. THE PROJECTED REAL AND POTENTIAL GAINS FOR ONE YEAR AMOUNT TO R$ 36,480,343, ESTABLISHING A NEW LEVEL OF LOGISTICAL EFFICIENCY AT THE TERMINAL.
Keywords
Eficiência, Ferrovia, Porto, vagão.
Efficiency, Railway, Port, Wagon
How to cite
Silva, Fernando Nunes da; Santos, Elisabeth Morais dos; Rodrigues, Luanna Diniz; Veras, Bianca Fontenele Lemos; Magalhães, Adriano Jansen; Araujo, Paulo Eduardo Freire; Amorim, Dyenne Andrea Rabelo; Mendes, Verônica; Nascimento, Andreia Lopes; Souza, Michael Fabrício de; Rapouso, Renata de Sousa; Mendes, Dario Madian.
MELHORIA DA PERMANÊNCIA DOS VAGÕES NO TFPM,
p. 342-354.
In: 42st Seminar on Logistics, Procurement and PCP,
São Paulo, Brasil,
2025.
ISSN: 2594-360X, DOI 10.5151/2594-360X-42835