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Proceedings of the Seminar on Steelmaking, Casting and Non-Ferrous Metallurgy


ISSN 2594-5300

Title

OTIMIZAÇÃO DA CARGA METÁLICA DOS AÇOS INOXIDÁVEIS AUSTENÍTICOS

OPTIMIZATION OF METAL CHARGE IN AUSTENITIC STAINLESS STEELS

Authorship

DOI

10.5151/2594-5300-42335

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Abstract

A produção de aços inoxidáveis na Aperam Timóteo segue um fluxo que envolve Fornos Elétricos a Arco (FEAs), Convertedor AODL, Forno Panela e Lingotamento Contínuo. Para os aços inoxidáveis austeníticos, a escolha das fontes de níquel e cromo na carga metálica é fundamental para a competitividade, e a substituição dos ferros-ligas por sucata ligada 3XX tem reduzido custos. A planta vem intensificando o uso da rota FEA-FEA, que permite maior incorporação de sucata ligada 3XX no AODL, diminuindo a dependência do gusa líquido desfosforado da rota FEA-PTG. Em 2021, foi implementada a rota FEA-FEA-Otimizada, que acrescenta 5 a 10 toneladas de gusa tratado no AODL, substituindo parte da sucata de baixa liga dos FEAs, ampliando o consumo de sucata ligada e reduzindo custos na produção do aço inox 304. Para consolidar essa rota, ainda é necessário superar desafios como limitações estruturais, garantir a disponibilidade consistente de sucata ligada e gusa tratado, e manter uma carteira de produtos adequada. Resultados iniciais indicam redução de custos significativos na produção do aço 304 com essa nova rota.

 

STAINLESS STEEL PRODUCTION AT APERAM TIMóTEO FOLLOWS A FLOW THAT INVOLVES ELECTRIC ARC FURNACES (EAFS), AOD-L CONVERTERS, LADLE FURNACES AND CONTINUOUS CASTING MACHINES. FOR AUSTENITIC STAINLESS STEELS, THE CHOICE OF NICKEL AND CHROMIUM SOURCES IN THE METAL CHARGE IS FUNDAMENTAL FOR COMPETITIVENESS, AND THE REPLACEMENT OF FERRO-ALLOYS WITH 3XX ALLOYED SCRAP HAS REDUCED COSTS. THE PLANT HAS BEEN INTENSIFYING THE USE OF THE EAF-EAF ROUTE, WHICH ALLOWS FOR GREATER INCORPORATION OF 3XX ALLOYED SCRAP INTO THE AOD-L, REDUCING DEPENDENCE ON DEPHOSPHORIZED LIQUID PIG IRON FROM THE EAF-PTG ROUTE. IN 2021, THE EAF-EAF-OPTIMIZED ROUTE WAS IMPLEMENTED, WHICH ADDS 5 TO 10 TONS OF TREATED PIG IRON TO THE AOD-L, REPLACING PART OF THE LOW-ALLOY SCRAP FROM THE EAFS, INCREASING THE CONSUMPTION OF ALLOYED SCRAP AND REDUCING COSTS IN THE PRODUCTION OF 304 STAINLESS STEEL. IN ORDER TO CONSOLIDATE THIS PRODUCTION ROUTE, IT IS STILL NECESSARY TO OVERCOME CHALLENGES SUCH AS STRUCTURAL LIMITATIONS, GUARANTEEING THE CONSISTENT AVAILABILITY OF ALLOYED SCRAP AND TREATED PIG IRON, AND MAINTAINING AN ADEQUATE PRODUCT PORTFOLIO. INITIAL RESULTS INDICATE SIGNIFICANT COST SAVINGS IN THE PRODUCTION OF 304 STEEL WITH THIS NEW ROUTE.

Keywords

Aciaria. Sucata Inox. Rota FEA-FEA. Carga Metálica

Melt Shop, Stainless steel scrap, EAF-EAF route, Metal charge

How to cite

Faria, Harley Assis; Oliveira, Guilherme Dias de; Oliveira, Matheus Leandro de; Silva, Hugleslei Wagner Mendonça; Amorin, Marlon Marques Bitencourt; Souza, Geanderson Carlos Pereira de; Mourão, Carlos Alberto; Souza, Janaina de Oliveira Maia. OTIMIZAÇÃO DA CARGA METÁLICA DOS AÇOS INOXIDÁVEIS AUSTENÍTICOS, p. 493-502. In: 54rd Seminar on Steelmaking, Casting and Non-Ferrous Metallurgy, São Paulo, Brasil, 2025.
ISSN: 2594-5300, DOI 10.5151/2594-5300-42335