Proceedings of the Seminar on Logistics, Procurement and PCP


ISSN 2594-360X

Title

PROGRAMA DE EXCELÊNCIA NO TRANSPORTE

TRANSPORT EXCELLENCE PROGRAM

DOI

10.5151/2594-360X-34904

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Abstract

O PRESENTE TRABALHO TEM COMO OBJETIVO APLICAR UM MÉTODO DE RANQUEAMENTO PARA AVALIAR, CATEGORIZAR E RECONHECER OS TRANSPORTADORES NA BUSCA DA EXCELÊNCIA OPERACIONAL, DE MODO A PROMOVER A ESTABILIDADE DO PROCESSO DE EXPEDIÇÃO DE BOBINAS, REDUZIR AS PERDAS DECORRENTES DE AVARIAS NO TRANSPORTE E ELEVAR O NÍVEL DE SERVIÇO LOGÍSTICO AO CLIENTE FINAL. ANTES DESTE MÉTODO, AO FINAL DO PROCESSO DE CONTRATAÇÃO DOS FORNECEDORES ERA DEFINIDA UMA TABELA DE FRETES POR CIDADE COM O PERCENTUAL DE PARTICIPAÇÃO DO TRANSPORTADOR EM CADA REGIÃO. ESTA PRÁTICA CONVENCIONAL CAUSAVA ALGUNS DISTÚRBIOS NA OPERAÇÃO, PRINCIPALMENTE, NA ATRIBUIÇÃO DE VOLUMES SIGNIFICATIVOS PARA TRANSPORTADORES COM NÍVEL DE SERVIÇO INADEQUADO. A AUSÊNCIA DE FERRAMENTAS E METODOLOGIAS EFICIENTES DE AVALIAÇÃO DE DESEMPENHO IMPACTA DIRETAMENTE NA QUALIDADE E NO NÍVEL DE SERVIÇO AO CLIENTE FINAL. DIANTE DESTE CENÁRIO, FOI IMPLEMENTADA A SOLUÇÃO PARA APERFEIÇOAR O MODELO DE AVALIAÇÃO E DEFINIÇÃO DE METAS MENSAIS PARA OS TRANSPORTADORES. O PROCESSO DE DISTRIBUIÇÃO E CONTRAÇÃO DE METAS DEIXOU DE SER RÍGIDO E MATRICIAL, TORNANDO-SE CÍCLICO, DINÂMICO, JUSTO E ADERENTE AO COMPLIANCE. UTILIZANDO MÉTRICAS DE ACORDO COM A METODOLOGIA BALANCED SCORECARD FOI POSSÍVEL SUBSIDIAR O PROCESSO COM FATOS E DADOS PARA ELIMINAR TRANSPORTADORES DE BAIXA PERFORMANCE, CONCENTRANDO VOLUMES NOS MELHORES RANQUEADOS. A REDUÇÃO DA BASE DE TRANSPORTADORES, ALIADA À EXIGÊNCIA DE CERTIFICAÇÃO ISO9001 E CRITÉRIOS DE PERFORMANCE ROBUSTOS E MERITOCRÁTICOS MELHOROU SIGNIFICATIVAMENTE OS INDICADORES DE ASSERTIVIDADE NO AGENDAMENTO, COLETAS E ENTREGAS NO PRAZO E REDUZIU A OCORRÊNCIA DE SINISTROS E RECLAMAÇÃO DE CLIENTES

 

THE MAIN IDEA OF THIS PROJECT IS TO APPLY A RANKING METHOD TO EVALUATE, CATEGORIZE AND RECOGNIZE SUPPLIERS (TRUCK TRANSPORTERS), HUNTING FOR OPERATIONAL EXCELLENCE, DEVELOPING STABILITY OF THE FLAT ROLLED STEEL SHIPPING PROCESS AND REDUCING THE CONSEQUENCES OF DAMAGES IN THE TRANSPORT OF LOGISTICS SERVICE TO THE FINAL CUSTOMER. PREVIOUSLY, AT THE END OF THE SUPPLIER CONTRACTING PROCESS, A FREIGHT TABLE WAS DEFINED BY CITY WITH THE PERCENTAGE OF EACH TRANSPORTER PARTICIPATION IN EACH REGION. THIS PRACTICE USED TO CAUSE PROBLEMS IN THE OPERATION, MAINLY IN THE ATTRIBUTION OF BIG AMOUNTS OF CARGO VOLUME FOR SUPPLIERS (TRUCK TRANSPORTERS) WHO WERE NOT HAVING GOOD RESULTS. THE LACK OF EFFICIENT PERFORMANCE EVALUATION TOOLS AND METHODOLOGIES DIRECTLY IMPACT THE QUALITY OF THE SERVICE TO THE FINAL CUSTOMER. BECAUSE OF THIS SCENARIO, IT WAS IMPLEMENTED A SOLUTION TO IMPROVE THE EVALUATION MODEL AND THE DEFINITION OF MONTHLY GOALS TO THE SUPPLIERS (TRUCK TRANSPORTERS). THE PROCESS OF ATTRIBUTION AND CONTRACTING GOALS IS NO LONGER RIGID AND OUTDATED. IT IS NOW VERY DYNAMIC, CYCLICAL, FAIR AND ADHERENT TO COMPLIANCE. USING METRICS ACCORDING TO “BALANCED SOCOREDCARD METHODOLOG IT WAS POSSIBLE TO CONTINUE THE PROCESS WITH FACTS AND DATA TO ELIMINATE LOW-PERFORMANCE SUPPLIERS (TRUCK TRANSPORTERS), CONCENTRATING CARGO VOLUMES ON THE BEST RANKED ONES. THE REDUCTION OF THE SUPPLIER’S BASE, ALONG TO THE MANDATORY ISO9001 CERTIFICATION AND A FAIR PERFORMANCE CRITERION HAS SIGNIFICANTLY IMPROVED THE PERFORMANCE INDICATORS. NOW WE HAVE A BETTER SCHEDULING, COLLECT, AND DELIVERIES FOLLOWING THE CORRECT DEADLINE, REDUCING THE OCCURRENCE OF PROBLEMS AND CUSTOMERS COMPLAINT.

Keywords

balanced scorecard; estratégia; gestão; desempenho

balanced scorecard; strategy; management; performance

How to refer

Dias, Edney da Silva. PROGRAMA DE EXCELÊNCIA NO TRANSPORTE , p. 29-41. In: 39° Seminário de Logística, Suprimentos e PCP, São Paulo, 2022.
ISSN: 2594-360X , DOI 10.5151/2594-360X-34904