Proceedings of the Seminar on Molds, Dies and Tools


ISSN 5463-5463

Title

SELEÇÃO DE MATERIAIS PARA MOLDES VULCANIZADORES DE PNEUS PELO MÉTODO TOPSIS

MATERIAL SELECTION FOR TIRE VULCANIZING MOLDS USING THE TOPSIS METHOD

DOI

10.5151/5463-5463-41219

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Abstract

UTILIZANDO O MéTODO TOPSIS E MéTODO RADAR, FORAM ANALISADOS TRêS CENáRIOS COM DIFERENTES PRIORIZAçõES DE REQUISITOS PARA TRêS LIGAS UTILIZADAS NA CONFECçãO DE MOLDES PARA VULCANIZAçãO DE PNEUS: LIGAS DE ALUMíNIO A356 E A319 E AçO CARBONO 1020. NO CENáRIO 1, PRIORIZOU-SE O MENOR CUSTO DE MATERIAL, MAIOR FACILIDADE DE MANUTENçãO (LIMPEZA, SOLDABILIDADE E REPARO) E MAIOR CONHECIMENTO DO COMPORTAMENTO EM SERVIçO, ONDE O AçO 1020 SE MOSTROU MAIS ADEQUADO DEVIDO AO CUSTO MENOR E MAIOR EXPERIêNCIA EM SE TRABALHAR COM ESTE MATERIAL. NO CENáRIO 2, A PRIORIDADE FOI A DURABILIDADE, CLASSIFICANDO O AçO 1020 COMO A SOLUçãO MAIS PRóXIMA DA IDEAL, REFLETINDO A IMPORTâNCIA DAS RESISTêNCIAS MECâNICA E à CORROSãO. NO CENáRIO 3, PRIORIZOU-SE O DESEMPENHO ENERGéTICO E A FACILIDADE LOGíSTICA (MANUSEIO/FRETE), ONDE A LIGA A356 FOI A MAIS ADEQUADA, DESTACANDO-SE EM DENSIDADE E CONDUTIVIDADE TéRMICA. ALéM DISSO, UMA ANáLISE FEITA PELO MéTODO GRáFICO DE RADAR AVALIOU A FACILIDADE DE FABRICAçãO, CONSIDERANDO FUNDIçãO, USINAGEM E SOLDAGEM, ONDE A LIGA A319 NãO SE DESTACOU. AS LIGAS A356 E AçO 1020 SãO AS OPçõES MAIS ADEQUADAS PARA A APLICAçãO, SENDO QUE O DESEMPATE ENTRE AS DUAS DEPENDE DOS CRITéRIOS CONSIDERADOS MAIS RELEVANTES. OS MéTODOS TOPSIS E RADAR SE MOSTRARAM ADEQUADOS PARA ESTA APLICAçãO.

 

USING THE TOPSIS AND RADAR METHODS, THREE SCENARIOS WITH DIFFERENT PRIORITIZATIONS OF REQUIREMENTS WERE ANALYZED FOR THREE ALLOYS USED IN THE MANUFACTURE OF MOLDS FOR TIRE VULCANIZATION: ALUMINUM ALLOYS A356 AND A319, AND CARBON STEEL 1020. IN SCENARIO 1, THE PRIORITIES WERE THE LOWEST MATERIAL COST, GREATER EASE OF MAINTENANCE (CLEANING, WELDABILITY, AND REPAIR), AND GREATER KNOWLEDGE OF IN-SERVICE BEHAVIOR, WHERE CARBON STEEL 1020 WAS FOUND TO BE MORE SUITABLE DUE TO ITS LOWER COST AND GREATER EXPERIENCE IN WORKING WITH THIS MATERIAL. IN SCENARIO 2, THE PRIORITY WAS DURABILITY, CLASSIFYING CARBON STEEL 1020 AS THE SOLUTION CLOSEST TO THE IDEAL, REFLECTING THE IMPORTANCE OF MECHANICAL AND CORROSION RESISTANCE. IN SCENARIO 3, THE PRIORITIES WERE ENERGY PERFORMANCE AND LOGISTICAL EASE (HANDLING/SHIPPING), WHERE ALLOY A356 WAS THE MOST SUITABLE, STANDING OUT IN DENSITY AND THERMAL CONDUCTIVITY. ADDITIONALLY, AN ANALYSIS USING THE RADAR GRAPHIC METHOD EVALUATED THE EASE OF MANUFACTURE, CONSIDERING CASTING, MACHINING, AND WELDING, WHERE ALLOY A319 DID NOT STAND OUT. ALLOYS A356 AND CARBON STEEL 1020 ARE THE MOST SUITABLE OPTIONS FOR THE APPLICATION, WITH THE TIE BETWEEN THE TWO DEPENDING ON THE CRITERIA CONSIDERED MOST RELEVANT. THE TOPSIS AND RADAR METHODS PROVED ADEQUATE FOR THIS APPLICATION.

Keywords

SELEÇÃO DE MATERIAIS; MOLDES; VULCANIZAÇÃO; PNEUS; TOPSIS

Material Selection; Mold; Vulcanization; Tyre.

How to refer

MENDES, ANIBAL; MASCHIAN, ROCKY BRUNO GOMES; MACIEIRA, KARINA CARBONE; BRENTAN, CAUÃ PONTES; CONTE, ERIK GUSTAVO DEL. SELEÇÃO DE MATERIAIS PARA MOLDES VULCANIZADORES DE PNEUS PELO MÉTODO TOPSIS , p. 58-70. In: 20º Seminário de Moldes, Matrizes e Ferramentas, São Paulo, Brasil, 2024.
ISSN: 5463-5463 , DOI 10.5151/5463-5463-41219